פניית פרסה לענף ההייטק: קורס בודקי תוכנה

פניית פרסה לענף ההייטק: קורס בודקי תוכנה

רוצים לשתף את תוכן המאמר?

כרטיס הכניסה לקריירה בהייטק עשוי להיתפס כמסע מאתגר אך קובי יונסי, מומחה QA ומייסד המרכז לבדיקות תוכנה, רואה שליחות בהכשרת אנשי מקצוע איכותיים בתחום שאינו דורש ניסיון קודם והדרישה אליו רק הולכת ועולה: "היום מובן שלכל פיתוח נחוצים בודקי תוכנה"

"התלות שלנו כיום בטכנולוגיות היא כמעט בלתי נתפסת", מסביר קובי יונסי, מומחה ויועץ בתחום בדיקות התוכנה QA מזה כ־20 שנה, ומייסד המרכז ללימודי QA המעביר קורסים להכשרת אנשי מקצוע בענף. "לצד זה, לקוחות הקצה מצפים שהמוצרים יעמדו ברף תפקוד ותקינות גבוה, כשמותג שלא מספק את הסחורה הזו, יוצא מהמשחק. זו הסיבה שהדרישה לבודקי תוכנה היא עצומה". על רקע המגמה הזו ובעקבות הניסיון הרב שלו בעבודה עם חברות הייטק והדרישות הגבוהות שלהם מבודקי QA ייסד קובי את המרכז המוביל ללימודי QA וקורס לימודי QA בהנחייתו, ומכוון לאנשים חסרי רקע בתחום או בעלי רקע מועט בלבד, כשהוא מציע הכשרה מעמיקה – תיאורטית ופרקטית, המאפשרת להם להשתלב כבודקי תוכנה בארגונים, בפרויקטים או בצוותי עבודה בתעשייה. חלק מבוגרי הקורס מועסקים כיום במגוון חברות מובילות במשק, בהן Ness, Moovit, פיליפס, אלטשולר שחם, עיריית ירושלים, בנק פועלים, בנק מזרחי טפחות, Intel, אלביט, צ'ק פוינט ועוד.

יונסי מספר על אחת מבוגרות הקורס, שעזבה קריירה מצליחה בקוסמטיקה והגשימה חלום בעולמות ההייטק. לקראת סיום הלימודים החזיקה בחוזה חתום, וכיום היא מנהלת פרויקטים. "זו שליחות בעיניי, לגלות איך קורס QA מהווה Change-maker עבור הרבה מאוד אנשים".

קובי יונסי
קובי יונסי, מומחה QA ומייסד המרכז לבדיקות תוכנה | צילום: אילן בשור

הקורס מתקיים בשני פורמטים. קורס פרונטלי ואינטימי (עד 15 סטודנטים) בתל אביב, שמשודר במקביל באונליין ומוקלט למחסירים; לצד קורס QA אונליין שמאפשר למידה עצמאית בקצב שמותאם ללומד. הקורס הפרונטלי ייפתח בינואר בסביבת הייטק, שתחבר את הסטודנטים לתעשייה בממד נוסף. שישה חודשי ההכשרה, שהם 60 מפגשים סך הכל, כוללים לימודים תיאורטיים ומעשיים, בהנחייתו של יונסי בלבד. מדובר בשני מפגשים שבועיים, כשמפגש אחד מוקדש להקניית כלים ומידע, והשני בדגש על תרגול אישי ומשוב הנעשה בפורמט של אחד על אחד עם המרצה. התרגולים מבוססים על תרחישי אמת הלקוחים מתוך התעשייה. הקורס הדיגיטלי כולל גם הוא הקניית מידע, ולצד 15 מודלים של תתי־קורסים, נדרשים הסטודנטים לבצע משימות ותרגולים. שני הפורמטים מכשירים את הסטודנטים דרך כל תחנות הידע הנדרשות, ועד להדרכה בשליחת קורות חיים לחברות רלוונטיות.

ראש החץ בהובלת ההכשרה

קובי יונסי מדגיש את החשיבות של חיבור הקורס לתעשייה עצמה: "הענף הטכנולוגי חווה עדכונים מסביב לשעון, ובודק תוכנה שהידע שברשותו לא רלוונטי, לפחות ממחצית השנה האחרונה, יהיה לא רלוונטי בעצמו". יונסי הוא המרצה הבלעדי בהכשרת בדיקת התוכנה ומסביר שהתכנים שלו נלמדים במוסדות אקדמאיים כמו הטכניון והמכללה להנדסה, ושהוא מרצה הבית בחברות הבדיקה המובילות במשק כמו SQLINK, Ness ו־Qualitest. הוא גם מנהל את בדיקות התוכנה בעיריית ירושלים, ומשמש כיועץ בכיר בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כותב טור אישי למגזין "עולם הבדיקות" ומנהל את התוכן בפודקסט TestIL – שני ערוצים שייסדה העמותה הישראלית להסמכת בודקי תוכנה ITCB, שבה משמש יונסי כאחד היועצים. בנוסף, בקרוב יושק מרכז המצוינות בתחום בדיקות התוכנה בלשכה לטכנולוגיות מידע בישראל, בו הוא עתיד לשמש כיו"ר.

על הרקע שהוביל אותו לתחום בדיקות התוכנה ולהדרכה, הוא מספר: "הגעתי לבדיקות התוכנה מעולם שירות הלקוחות, כשבזמנו הטכנולוגיה אפילו הרתיעה אותי. אבל כשנכנסתי פנימה ראיתי שהשד לא נורא כל כך, וגיליתי עד כמה זה מרתק". אחרי שהשתפשף היטב בתעשייה ותרם מיכולות ההכשרה שלו לארגונים רבים, הוא החליט לייסד קורס בהובלתו, "הרגשתי צורך להנגיש את התחום הזה לכל מי שרוצה להיכנס להייטק, ולא מגיע ממדעי המחשב או מ־8200. אבי למד נגרות כשוליה של נגר ואני מייצר סביבה אקדמאית על אותו משקל – ללמוד מאדם שחי ונושם את התעשייה. כפועל יוצא לזה שאני מדריך בחברות רבות, יש לי ידע שמונגש לסטודנטים על המגמות שמשפיעות בעיקר על השוק, ההדגשים והציפיות של חברות מבודקי התוכנה, וכל ההכשרה מנווטת בהתאמה לכך".

היצע מול ביקוש

"ענף ה־IT תופס תאוצה בשנים האחרונות, וכשבודקים את הסיבה, רואים שלצד כל פיתוח טכנולוגי נדרש כיום בודק תוכנה. לפעמים מדובר בדרישה שהיא כאוטית, כשתקלה קטנה עשויה לגרור אחריה אסון", מסביר יונסי את הביקוש הגדל והולך. הוא מזכיר את הדוגמה הכאוטית מהעבר שבה התרסק מטוס מדגם בואינג. "בזמנו ניסו כנראה לעגל פינות, וויתרו על בדיקת התוכנה ההכרחית. התוצאה הייתה מאות הרוגים. אבל מעבר למקרי הקיצון, הטכנולוגיות נמצאות בכל פינה, מאתרי אינטרנט ואפליקציות ועד רובוטיקה ומכשירים אוטונומיים, וכולם ככלל חייבים להיבדק לפני שהם פוגשים את צרכן הקצה, ללא יוצא מן הכלל".

אחד מהחששות הרווחים בתחום הוא מפני עבודה מונוטונית מול מחשב לבדיקות המבוססות על שיטת צ'קליסט. אך יונסי מבקש להרגיע. "זו טעות לחשוב שזהו אופי העבודה. היום בודקי התוכנה יושבים בליבת הפיתוח, כשכ־50% מעבודתם מבוססת על טכנולוגיה, ו־50% על יחסי אנוש. בקורס לומדים איך להציג את הבדיקות בישיבות פיתוח מול המפתחים בצורה אסרטיבית, ואיך במקומות אחרים להנגיש את המידע שאספו בבדיקה בצורה שירותית. אופי העבודה משתנה בהתאם לסביבה, והסטודנטים נחשפים לרבדים השונים בתעשייה".

תנאי הקבלה לקורס הם היכרות בסיסית באופיס ושליטה טובה באנגלית טכנית – המהווים דלת לשינוי בקריירה. "הבוגרים של הקורס הם דוגמה חיה ונושמת לכך שהשינוי הוא אפשרי", מסכם קובי יונסי. "הפידבק שמגיע מהסטודנטים שוב ושוב הוא תחושה שהם בידיים טובות, בעקבות המידע שמחובר לתעשייה, הלימוד בכיתה אינטימית שמאפשר לגלוש לעומק המידע, וגם לאחר מכן בזכות הליווי במציאת עבודה, כולל הכנה לראיונות וקבוצת וואטספ שבה עולות מדי פעם משרות מהתעשייה".

מסיימי הקורס מצוידים בשלושה פרויקטים שמבוצעים במהלך הקורס, ובתעודה מטעם המרכז להכשרה. כמו כן, מקבלים הבוגרים קורס דיגיטלי כהכנה לבחינת ההסמכה הבינלאומית לבדיקות תוכנה ISTQB, שלדברי קובי אינה מחויבת מציאות, אולם עשויה לפתוח אופקים.

הקורסים שלנו: